Kaynak: RSS
İnfaz paketi Meclis'te! İşte 30 maddelik infaz paketinin detayları
AK Parti’nin meclise sunduğu infaz paketi, 400 binden fazla mahkum ve yakınları için önemli düzenlemeler içeriyor. 30 maddelik teklifin detayları belli oldu.
AK Parti Grup Başkanvekili Abdullah Güler, meclise sundukları 30 maddelik infaz paketi teklifinin detaylarını açıkladı. Paket, 400 binden fazla mahkum ve milyonlarca yakınını ilgilendiriyor. Güler, infaz düzenlemesinin toplumun can ve mal güvenliği ile toplumsal huzurun güçlendirilmesini amaçladığını belirtti.
İnfaz paketi 30 maddeden oluşuyor
AK Parti’nin meclise sunduğu infaz paketi, ceza infaz kurumlarında geçirilen sürelerin düzenlenmesi ve infaz usullerinin iyileştirilmesini hedefliyor. Grup Başkanvekili Abdullah Güler, paketin başlangıç olduğunu ve devamının geleceğini ifade etti.
Toplamda 9 farklı kanunda değişiklik veya düzenleme getirdiklerini belirten Güler, "Suç işlenmesinin önlenmesi, caydırıcılığın sağlanması, şiddet suçları ve trafik düzenini bozan eylemlerle daha etkin mücadele edilmesi ve toplumumuzun, kişilerin trafik ve can ve mal güvenliğinin sağlanması ile toplumsal huzurunda güçlendirilmesini amaç ediniyoruz" şeklinde konuştu.
İşte infaz paketinin detayları:
-1 yıllık denetimli serbestlikten faydalanabilmesi için koşullu salıverilme tarihine kadar ceza infaz kurumunda geçirilmesi gereken sürenin en az onda birinin mutlaka ceza infaz kurumunda geçirilmesi sağlanmak, istiyoruz, sağlamak istiyoruz.
-Düzenlemeyle hükümlülerin aldıklarıyla cezayla orantılı olarak belirli bir süre ceza infaz kurumunda geçirmelerini sağlayarak cezanın etkinliğini daha da artırmayı hedefliyoruz. burada 1 yıllık mahdu denetimli serbestlik süresi bakımından da bir değişiklik öngörmüyoruz. Bu devam ediyor.
-Bununla birlikte, cezası az olan, kamuoyunda vatandaşlarımız nezdinde yatırı olmayan şeklinde ifade edilen durumlarda da özellikle toplumsal suçlarda infial uyandıran 2 yılın altındaki cezalara da 1 yıllık denetimli serbestlik dönemi içerisindeki dönemin 5 günden aşağı olmamak üzere onda birinin de ceza infaz kurumunda geçirilmesini burada öngörüyoruz.
-1 yıllık denetimli serbestlikten faydalanabilmesi için koşullu salıverilme tarihine kadar ceza infaz kurumunda geçirilmesi gereken sürenin en az onda birinin mutlaka ceza infaz kurumunda geçirilmesi sağlanmak, istiyoruz, sağlamak istiyoruz.
-Düzenlemeyle hükümlülerin aldıklarıyla cezayla orantılı olarak belirli bir süre ceza infaz kurumunda geçirmelerini sağlayarak cezanın etkinliğini daha da artırmayı hedefliyoruz. burada 1 yıllık mahdu denetimli serbestlik süresi bakımından da bir değişiklik öngörmüyoruz. Bu devam ediyor.
-Bununla birlikte, cezası az olan, kamuoyunda vatandaşlarımız nezdinde yatırı olmayan şeklinde ifade edilen durumlarda da özellikle toplumsal suçlarda infial uyandıran 2 yılın altındaki cezalara da 1 yıllık denetimli serbestlik dönemi içerisindeki dönemin 5 günden aşağı olmamak üzere onda birinin de ceza infaz kurumunda geçirilmesini burada öngörüyoruz.
-Cezanın ıslah ve önleyici amacını da burada sağlamak istiyoruz. Diğer bir maddede ikinci kez mükerrerlerin koşullu salıverilmeden faydalanabilmesine de imkan getiriyoruz. Teklifimizle yine iyi hal durumunun ve koşullu salıverilme şartlarının güçlendirilmesi ve uygulama etkinliğinin de artırılmasını arzuluyoruz.
-Teklifimizde haklarında 2. defa tekerrür hükümlerinin uygulanmasına karar verilen hükümlülerin dış dünyaya uyum sağlamaları ve rehabilite edilerek yeniden suç işleme, işlemelerinin önüne geçilmesi amacıyla dörtte üçlük koşullu salıverilme şartları içerisinde dörtte üçlük 3/4'ün iyi halli olarak infaz etmeleri durumunda koşullu salıverilme hükümlerinden faydalanmasını burada öneriyoruz.
-Toplamda bu kapsam içerisinde şu anda cezaevlerimizde,19.800 civarında da bir mahkumun bulunduğunu da ifade etmek isterim. Özel infaz usullerinin kapsamını da genişletiyoruz.
-Teklifimizde çocukların ve kadınların lehine olacak şekilde, penoloji yani iyileştirme bilimine uygun olarak özel infaz usullerinde kapsamını burada genişletiyoruz. Özellikle hafta sonu veya geceleyin infaz usulünün kapsamını kasten işlenen suçlarda 1 yıl 6 aydan 3 yıla çıkarıyoruz.
-Taksirle öldürme suçu hariç, taksirle işlenen suçlarda da, , bu süreyi 3 yıldan 5 yıla çıkarıyoruz. Diğer yandan konutta infaz usulünün kapsamında genişletiyoruz. Kadın, çocuk veya 65 yaşını bitirmiş kişiler bakımından bu süreyi 1 yıldan 3 yıla çıkarıyoruz. 70 yaşını bitirmiş kişiler bakımından 2 yıldan 4 yıla çıkarıyoruz.
-75 yaşını bitirmiş kişiler bakımından 4 yıldan 5 yıla çıkarıyoruz. Ayrıca 80 yaşını bitirmiş kişiler bakımından 6 yıl hapis cezasının konutta infazına karar verilebilmesine imkan tanıyoruz. Yine, hastalık ve engellilik nedeniyle ağırlaştırılmış müebbet hapis cezası hariç olmak üzere diğer hapis cezalarında adli tıp kurumu raporuna göre cezaevi koşullarında bakımını tek başına sürdüremeyecek olan mahkumlarla ilgili de daha insani koşullarda sağlık ve tedavi süreçlerinin olumlu yürütülmesi için konutta infaz şartlarını da getiriyoruz.
-Doğum nedeniyle 3 yıl yerine 5 yıl hapis cezasının konutta infazına karar verilmesi imkanını da burada teklifimizde yer vermiş oluyoruz. Yine, çocuk kapalı ceza infaz kurumları ile eğitim evlerine yönelik düzenlemeleri de burada hayata geçiriyoruz.
-Teklifimizle çocuk hükümlerin cezaların infazına, çocuk eğitim evleri yerine çocuk kapalı infaz kurumlarında başlanması, iyi halli olan çocukların cezaevi idari ve gözlem kurullarının olumlu raporu neticesinde eğitim evlerine gönderilmesini de burada amaçlıyoruz.
-Özellikle son dönemlerde büyük şehirlerimizde farklı öldürme olaylarına karışan küçük yaştaki çocuklarımızın daha da korunaklı ve belirli bir uygulama içerisinde hem bir daha suça karışmama, bir daha suç işlememe noktasında gerek cezaevi koşulları içerisinde gerekse de eğitim evleri içerisinde çok daha farklı eğitim modellemeleriyle beraber bu konuyu da genişletmiş oluyoruz
-Kişilerin can ve mal güvenliğinin sağlanması amacıyla bazı suçların cezalarında artırılması ve unsurlarının da yeniden düzenlenmesini burada önerdik.
-Böylelikle suç ve ceza adaletinin sağlanması, kamu düzeni ve toplum nezdinde cezasızlık algısının da bir nebze olsun düzeltilmesini burada amaçlamış bulunuyoruz. Bu kapsamda teşebbüs hükümlerin uygulandığında daha az indirim yapılması da sağlanmaktadır.
-Diğer bir halde, kasten yaralama neticesi sebebiyle ağırlaştırılmış yaralama ve tehdit suçlarının cezalarının belirli bir miktarında artırmayı öngörüyoruz.
-Meskun mahalde silahla ateş etme suçunun cezası artırılmakta. Halk arasında kuru sıkı olarak bilinen ses ve gaz fişeği atabilen silahlar da bu suçun kapsamına alınmaktadır.
-Toplum nezdinde o silahın kuru sıkımı, gerçek silah mı olduğu bilinemediğinden ortaya çıkardığı etkinin ve aynı zamanda korkunun da toplum nezdinde ortadan kaldırılmasına yönelik olarak da bu durumları da yine kanun maddesi içerisine alıyoruz.
-Ayrıca bu suçun düğün, nişan ve asker uğurlama gibi toplu alanlarda da işlenmesi halinde de verilecek cezanın artırılmasını da burada öneriyoruz.
-Alkol ve uyuşturucu madde etkisinde araç kullanma suçunun da cezasını bu teklifimizde artırıyoruz. Trafikte yol kesme müstakil suç olarak düzenlenmekte ve bu fiiller bakımından da ağır yaptırımları da burada teklifimizde yer veriyoruz.
Değerli arkadaşlar, değerli basın mensupları, teklifimizde ayrıca Anayasa Mahkemesince verilen iptal kararlarının oluşturacağı hukuki boşlukların doldurulması ve uygulamada da herhangi bir tereddütlerin yaşanmaması için de bazı tekliflerimiz var Anayasa Mahkememizin iptal etmiş olduğu.
-Bunlardan bir kısmı şu. İstinaf ve temyiz kanun yolu başvurusunda esas alınacak parasal sınırların belirlenmesinde davanın açıldığı tarihteki miktarın esas alınmasını kabul ediyoruz.
-Çünkü hak arama hürriyeti noktasında, bazı uzun yargılamalar neticesinde bu miktarın değerini kaybetmesi neticesinde, hak arama yollarında bazı mağduriyetler yaşanıyor.
-Tabii bunu da bu teklifimizde düzeltmiş oluyoruz. Diğer bir maddemizde hukuki belirlilik ve öngörülebilirlik ilkesi kapsamında noterlere uygulanacak disiplin cezalarında, yine Anayasa Mahkememizin aradığı şartlar dahilinde yeniden düzenliyoruz.
-Devletimizin, çalışanlarımızı koruması, pozitif yükümlülüğü kapsamında da özellikle yurt dışında faaliyet yürüten Türk firmalarımızın hukuki belirlilik ve kanunluk ilkesi içerisinde çalıştırmış olduğu işçilerimize yönelik olarak uygulanacak, iş kanunu ve diğer sözleşme maddeleri kapsamında Anayasa Mahkememizin yakın zamanda iptal etmiş olduğu bir madde hükmü vardı. Onu da yeniden Anayasa Mahkememizin aradığı şartlar dahilinde bir çerçeve olarak burada öneriyoruz.
-Yine Anayasa Mahkememizin yakın zamanda iptal etmiş olduğu içeriğin çıkarılması ve erişimin engellenmesiyle ilgili olarak özellikle kişilik haklarının korunması, kişinin şeref, onur ve hassasiyeti noktasında ve özellikle aile ve toplum huzuru açısından da bir güvence oluşturması bakımından 5651 sayılı internet kanununda bazı düzenlemelerde yine Anayasa Mahkememizin belirlediği çerçevede düzenlemiş bulunuyoruz.
Yorumlar