Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), araçlardaki ağır ve tam hasar tanımlarında değişikliğe gitti. Yeni düzenlemeye göre, rayiç bedelin yüzde 60'ını aşan hasarlar artık "ağır hasar" kapsamına alınacak. Hasar tespit süreci ise sadece ruhsatlı eksperler tarafından yürütülecek.
Yeni kriterlerle
SEDDK, ağır hasarlı araç tanımında yaptığı güncelleme ile sektör genelinde ortak uygulamaların oluşmasını hedefliyor. Artık bir aracın ağır hasarlı sayılması için rayiç değerinin yüzde 60'ını aşan bir hasar alması veya belirlenen kritik parçalarının zarar görmesi yeterli olacak. Önceki düzenlemede bu oran yüzde 70'ti.
Yeni tanıma göre, bir aracın "tam hasarlı" kabul edilebilmesi için yalnızca hasarın büyüklüğü değil, aynı zamanda onarılamaz durumda olması gerekiyor. Rayiç değerin tamamını aşan ve tamir edilemeyecek durumdaki araçlar tam hasarlı olarak sınıflandırılacak ve trafiğe çıkamayacak.
Trafikten men edilecek
Yeni uygulamayla birlikte, ağır hasarlı olarak belirlenen araçların trafikte kullanılabilmesi için "trafikten çekilmiştir" ibaresinin yer aldığı resmi belgelere sahip olması gerekecek. Bu belge, alım-satım işlemleri sırasında da zorunlu hale gelecek. Düzenlemenin amacı, ikinci el araç piyasasında yaşanan bilgi eksikliklerinin ve tüketici mağduriyetlerinin önüne geçmek.
Sadece ruhsatlı eksperlerde olacak
Ağır ve tam hasar tespiti yalnızca Sigorta Eksperleri Yönetmeliği'ne göre ruhsat sahibi olan sigorta eksperleri tarafından yapılabilecek. Bu adım, ekspertiz süreçlerinin şeffaf ve güvenilir biçimde yürütülmesini sağlayacak.