Yeni Yol Grubu Grup Başkanvekili ve Muğla Milletvekili Doç. Dr. Selçuk Özdağ, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu’nda Karayolları Trafik Kanunu’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi üzerinde Grubu adına söz aldı.

Özdağ, söz konusu kanun teklifinin Adalet Komisyonuna gönderilmesini eleştirerek, “Bu kanun teklifini niçin Adalet Komisyonuna havale ettiniz? Madem Adalet Komisyonuna havale ettiniz -Adalet Komisyon Başkanı burada- niçin burada Adalet Bakan yardımcıları ve bakanlar yok?” sözleriyle tepkisini dile getirdi.

İçişleri Bakanlığı’nın yaptığı açıklamalara değinen Özdağ, “Bakan da bir açıklama yapmış, ‘Bu hız sınırlarında yüzde 10’u kaldırıyorsunuz.’ diyerek kamuoyunda bir algı oluştu. İçişleri Bakanı da bir açıklama yaptı: ‘Kaldırmıyoruz.’ Ya, bir dakika kardeşim, sen Bakansın ya, sen Meclis değilsin ki. Biz karar vereceğiz.” ifadelerini kullandı.

“Meclis’i İşlevsiz Hâle Getiriyorsunuz”

Özdağ, Meclis’in işlevsiz hâle getirilmeye çalışıldığını vurgulayarak, “Bu kanunun Adalet Komisyonunda değil, İçişleri Komisyonunda görüşülmesi lazımdı ama görüşmediniz. Şimdi bu Meclisi de işlevsiz hâle getirmek istiyorsunuz, teamülleri ortadan kaldırmak istiyorsunuz. İç Tüzük’ü de tanımıyorsunuz.” dedi.

Trafik kazalarının hem dünyada hem de Türkiye’de büyük bir sorun olduğunu vurgulayan Özdağ, Birleşmiş Milletler Çevre Programı verilerine göre her yıl yaklaşık 1,2 milyon kişinin hayatını kaybettiğini, 50 milyona yakın kişinin ise yaralandığını belirtti.

AKP ve DEM Parti arasında 'Umut Hakkı' polemiği!
AKP ve DEM Parti arasında 'Umut Hakkı' polemiği!
İçeriği Görüntüle

“Bugün motorlu taşıt sayısının artması, ulaşımda mobilitenin artmasıyla birlikte karayollarındaki trafiğin doğru yönetilmesi ciddi bir mesele hâline gelmiştir.” diyen Özdağ, aşırı hız, alkollü araç kullanımı, emniyet kemeri takmama gibi davranışların trafik kazalarına yol açtığını ifade etti.

Türkiye’nin trafik kazalarında en çok kayıp veren ülkeler arasında yer aldığını dile getiren Özdağ, “Brezilya, Kamboçya, Çin, Mısır, Hindistan, Kenya, Meksika, Rusya ve Vietnam gibi ülkeler arasında Türkiye 9’uncu sıradadır.” dedi.

Yolların iyileşmesine rağmen her yıl yaklaşık 10 bin kişinin yaşamını yitirdiğini, 100 bine yakın vatandaşın da yaralandığını veya sakat kaldığını söyleyen Özdağ, “Kazaların başlıca nedeni emniyet kemeri kullanım alışkanlığının azlığı ve aşırı hızdır.” ifadelerini kullandı.

“Dünyada Başaran Ülkeler Var, Biz Hâlâ Günübirlik Düzenlemelerle Uğraşıyoruz”

Özdağ, diğer ülkelerin başarı örneklerine de değinerek, “Avustralya, Hollanda, İsveç ve İngiltere’de son kırk yılda trafik kazalarında görülen ölümler yarı yarıya azaltılmıştır. Bu ülkeler toplum bilincini artırmış, kamuoyunu doğru yönlendirmiş, çözüm yollarını hızlı ve etkili şekilde uygulamıştır.” dedi.

Türkiye’de ise hükümetin trafik sorununu günübirlik çözümlerle ele aldığını savunan Özdağ, “Zatıhükûmetleri trafik cezaları, hazine garantili yol, köprü, tünel, havaalanı gibi akla ziyan işlerden sonra ceza garantili trafik denetimleri ve tuzaklar kuruyor.” ifadelerini kullandı.“Trafik Ceza Takip Sistemi” gibi uygulamaları eleştiren Özdağ, bu yöntemlerin vatandaşı cezalandırmaya odaklı olduğunu vurguladı. Geçtiğimiz bayram döneminde vatandaşlara uygulanan trafik cezalarına da değinen Özdağ, “Dünyada ceza garantili trafik ceza takip sistemi kuran bir başka ülke varsa çıkıp söylesinler. Böyle saçma sapan işlerle uğraşacağınıza vatandaşı eğitin, bilinçlendirin.” dedi.

Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’e yönelik eleştirilerini sürdüren Özdağ, “Zam şampiyonu Mehmet Şimşek otoyol, köprü ve tünellere kademeli zam yapılacağını açıkladı. Ülkeyi vergi, zam ve nihayet ceza ülkesi hâline getirdiler.” ifadelerini kullandı.

“Bütçe Açığı Vatandaşın Cezalarıyla Kapatılıyor”

Özdağ, hükümetin bütçeyi cezalarla dengelemeye çalıştığını söyleyerek, “Geçen bütçe görüşülürken 245 milyar lira trafik cezası geliri tahmin etmişlerdi, ilk 6 ayda 921 milyar lira elde ettiler. Bu önceden planlanmış bir sistemdir.” dedi.

Trafik cezalarının adaletsizliğine dikkat çeken Özdağ, “Yollar çoğu yerde berbat, hız sınırı tutarsız, 4 gidiş 4 geliş yollarda 50 ila 70 kilometre sınırı konulmuş. Böyle bir anlayış olabilir mi?” diye sordu. Bayramda kesilen cezaların adil olmadığını belirterek, “Madem tabelaları değiştirdiniz, o cezaları silin, vatandaşa saygı duyun.” çağrısında bulundu.Özdağ, trafik kazalarının yalnızca bireysel hatalardan değil, kamu yönetiminin yapısal eksikliklerinden de kaynaklandığını belirtti. “Sürücü hatalarının önlenmesi önemlidir ama denetim eksiklikleri, altyapı yetersizlikleri, cezasızlık uygulamaları ve düşük toplumsal bilinç düzeyi giderilmeden trafik güvenliği sağlanamaz.” dedi.

Kanun teklifindeki para cezalarının ölçüsüz olduğunu belirten Özdağ, “Bu düzenlemenin amacı trafik güvenliği değil, bütçe açığını kapatmaktır. Ceza, kamu düzenini sağlamak içindir, devlet bütçesini dengelemek için değildir.” ifadelerini kullandı.

“Teklif Sosyal Devlet İlkesine ve Hukuk Devletine Aykırıdır”

Özdağ, teklifin sosyal devlet ilkesini zedelediğini, gelir adaletsizliğini derinleştirdiğini belirterek, “Kanun koyucunun cezalandırma yetkisi sınırsız değildir.” dedi.

Ceza miktarlarının vatandaşların gelirine göre kademelendirilmesi gerektiğini vurgulayan Özdağ, “Aynı ceza bir kişi için sembolik bir meblağ olabilirken, bir başkası için yaşam krizine dönüşebilir. Daha adil bir sistem için ceza alt sınırlarının asgari ücrete oranlı belirlenmesi gerekir.” önerisinde bulundu.Konuşmasının sonunda teklifin teknik yönlerine değinen Özdağ, “Teklif, İçişleri Bakanlığını doğrudan ilgilendiren konular içermektedir. Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu ile İçişleri Komisyonlarına havale yapılmasına rağmen tali komisyon raporları alınmamıştır.” dedi.

Teklifin Anayasa’ya aykırılık taşıdığını, kanun sistematiğiyle bağdaşmadığını belirten Özdağ, “Bu kanun kısa bir süre sonra ‘Eksik ve yanlış yapmışız.’ denilerek yeniden Meclise getirilecektir.” ifadesini kullandı.

Özdağ, 6, 14 ve 33’üncü maddelerin yeniden gözden geçirilmesini, hatta teklifin geri çekilerek ilgili komisyonlarda görüşülmesinin ardından Genel Kurul’a getirilmesini önerdi.