Gürcistan’da 20 askerin şehit olduğu C-130 kazasına ilişkin yürütülen ilk incelemelerde, uçağın havada kuyruk bölümünü kaybettiği değerlendirildi. Milli Savunma Bakanı Yaşar Güler, kara kutu analiz sürecinin yaklaşık iki ay sürebileceğini belirtti. Teknik raporlarda, kuyruk bölümünün kopmasının ardından uçağın tamamen kontrol dışı kaldığı ifade edildi.
Bakan Güler, kazaya dair ilk bulgularla ilgili olarak, “Ön bulgulara göre kesin olmamakla birlikte ilk kuyruk kopuyor. Daha sonra da üçe bölünüyor. Bunlar kara kutudan çıkacak. Kara kutu şu an TUSAŞ tarafından inceleniyor.” bilgisini paylaşarak sürecin devam ettiğini aktardı. Güler ayrıca, C-130 tipi uçakların uzun yıllardır TSK envanterinde bulunduğunu hatırlatarak, “C-130’ları 1957’den beri kullanıyoruz. 1999’da bir kez motor yangını çıkmış, sağ salim inmiş. Bu nedenle genel itibarıyla güvenli bir uçak.” ifadelerini kullandı.
Havacılık standartlarına göre kuyrukta bulunan dümen ve irtifa kontrol yüzeylerinin kaybı, uçağın yön ve denge kontrolünü tamamen yok ediyor. Bu durumda uçağın ağırlık merkezinin öne kaydığı, burnun kontrolsüz biçimde aşağı yöneldiği ve gövdede çok yüksek yapısal stres oluştuğu belirtiliyor. NTV’nin aktardığı bilgilere göre bu yüklerin, burnun, kanatların ve motor bağlantılarının yapısal bütünlüğünü zorlayarak ek kırılmalara yol açabileceği değerlendiriliyor.
Kaza görüntüleri, uçağın dört motorunun yerinde olduğunu, ancak burnun uçuş sırasında hava direnci nedeniyle kopmuş olabileceğini gösteriyor. Aynı görüntülerde kuyruk bölümünün gövdeden havada ayrıldığı ve gövdenin düştüğü noktadan oldukça uzak bir alana çakıldığı açık biçimde izleniyor.




