Dünya

İsrail-Lübnan anlaşması Beyrut'u karıştırdı

ABD arabuluculuğunda imzalanan çerçeve anlaşması Beyrut'ta protestolara yol açtı. Hizbullah "iç savaş" uyarısı yaparken İsrail çekilme şartını açıkladı.

İsrail ile Lübnan, ABD arabuluculuğunda aylar süren görüşmelerin ardından bir çerçeve anlaşması imzaladı. ABD'nin de taraf olduğu anlaşma, Hizbullah'ın silahsızlandırılmasını ve Lübnan'da devlet otoritesinin yeniden tesis edilmesini öngörüyor.

Anlaşma, İsrail'in Güney Lübnan'dan derhal çekilmesini zorunlu kılmıyor. İsrail Maliye Bakanı Bezalel Smotrich, Hizbullah tamamen silahsızlandırılmadan İsrail ordusunun bölgeden çekilmeyeceğini, gerekirse daha uzun süre kalabileceklerini söyledi.

ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, anlaşmanın Lübnan'ın egemenliğinin yeniden tesis edilmesini, Hizbullah'ın silahsızlandırılmasını, örgütün askeri altyapısının dağıtılmasını ve İsrail'in güvenlik şartları sağlandıktan sonra sınırlarına çekilmesini kapsadığını açıkladı. Sürecin koordinasyonu için "Üçlü Askeri Koordinasyon Grubu" kurulacağı da bildirildi.

Anlaşmanın tam metnine göre, Lübnan ordusu devlet dışı silahlı grupların silahsızlandırılmasının ardından ülke genelinde tam egemenliği sağlayacak. Bu sürecin tamamlanmasının ardından İsrail'in Lübnan'dan kademeli olarak çekilmesi öngörülüyor.

Washington'daki görüşmelere katılmayan Hizbullah ise anlaşmaya sert tepki gösterdi. Örgüt, İsrail'in hiçbir ön koşul olmadan Lübnan'dan çekilmesini isterken, Genel Sekreter Naim Kasım İsrail ile normalleşmeye karşı olduklarını açıkladı. Hizbullah milletvekili Hasan Fadlallah da anlaşmanın zorla uygulanmasının ülkeyi iç savaşa sürükleyebileceği uyarısında bulundu.

Anlaşmanın ardından Hizbullah destekçileri Beyrut'ta protesto gösterileri düzenledi. Başkentte yollar trafiğe kapatılırken, Lübnan ordusu birçok noktada güvenlik önlemlerini artırdı.