Güncel

Havaya giden milyonlar... Çalışmayan havalimanında yüzlerce personel çalışıyor...

Türkiye'nin üç havalimanı yıllardır hayalet gibi... Balıkesir Merkez, Çanakkale Gökçeada ve Uşak Havalimanları’na milyonlar aktarıldı, personel her gün işe gidiyor, ama ne yolcu var ne uçak!

Devletin kasasından milyonlarca lira harcanarak yapılan ama yıllardır atıl durumda kalan Uşak Havaalanı, Çanakkale Gökçeada ve Balıkesir Merkez Havaalanları yıllardır kullanılmadığını için devlet eliyle çürümeye terkedildi. Bu havaalanlarında 200’e yakın personel, çalışmayan havalimanına servisle gidip geliyor. Bakım ve ot yolma ihaleleri yapılarak devlet kasasından milyonlarca lira para çöpe atılıyor.

egesaati.com.tr Genel Yayın Yönetmeni Mehmet İnmez, milyonlarca lira yatırım yapılarak açılan ancak bir uçak ve yolcunun dahi inmediği havalimanlarını araştırdı.

Türkiye’de faaliyet gösteren 60 havalimanından üçü yıllardır yolcu yüzü görmedi. Çanakkale Gökçeada, Balıkesir Merkez ve Uşak havalimanlarında yıllardır tarifeli uçak seferleri yapılmıyor. Uçuş olmamasına rağmen görevlendirilen onlarca personel, her gün yolcusu olmayan havalimanına giderek, yolcu ve uçak inecekmiş gibi bekliyor. Açılmayan, bir tane dahi yolcu inmeyen havaalanlarındaki personel ve işletme giderleri ise her yıl katlanıyor.

Gökçeada Havalimanı 2013'ten bu yana yolcu görmedi


Çanakkale’nin Gökçeada ilçesinde 2010 yılında dönemin Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım tarafından açılan Gökçeada Havalimanı için yaklaşık 90 milyon TL harcandı. Havalimanında yaklaşık 50 personel görev yapıyor. Açıldığı ilk üç yılda toplam 4 bin 498 yolcunun kullandığı havalimanına, 2013’ten bu yana ticari uçuş yapılmadı. Sayıştay denetim raporlarında da Gökçeada Havalimanı’nın yıllardır yolcu trafiği bulunmadığı tespit edildi. Ancak personel ve bakım giderleri düzenli olarak devam ediyor.

Uşak Havalimanı da kaderine terk edildi


1998 yılında hizmete giren Uşak Havalimanı, 2011 yılında sivil uçuşlara kapatıldı. Sonraki yıllarda birkaç kez tarifeli sefer başlatılsa da talep yetersizliği nedeniyle uçuşlar durduruldu. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) verilerine göre 2020 yılında 7 bin 500 yolcu ağırlayan havalimanını, 2021 yılında ise yalnızca 52 kişi kullandı. 2023 seçimleri öncesinde de gündeme gelen havalimanı, uzun süredir tamamen atıl durumda.

Balıkesir’de tek bir uçak inmedi


AK Parti hükümeti tarafından 2016’da yapımına başlanan Balıkesir Merkez Havalimanı için hedef 1 milyon yolcuydu. Proje maliyeti önce 30 milyon lira olarak planlandı, ancak yapımı tamamlandığında 76 milyon liraya mal oldu. Şubat 2020’de hizmete giren havalimanına bugüne kadar tek bir tarifeli uçak dahi inmedi. 100’e yakın personelin görev yaptığı havalimanında klimalar çalışıyor, elektrikler yanıyor, ancak yolcu yok. Ulaştırma Bakanlığı, çalışmayan havalimanı için geçtiğimiz yıllarda toplam 1 milyon 150 bin kW elektrik alımı için ihale yaptı.

CHP'li Sarı: "510 milyon harcandı, tek uçak inmedi"


CHP Balıkesir Milletvekili Serkan Sarı, Balıkesir Merkez Havalimanı’ndaki israfa tepki gösterdi. Sarı, “Ülke kaynakları sınırlıyken iktidar har vurup harman savurmaya devam ediyor. Balıkesir Merkez Havalimanı’na bugünkü kurla 510 milyon TL harcandı. 2018 yılından bu yana sadece bakım ve işletme için yaklaşık 309 milyon TL daha harcandı. Geliri ise sadece 1,5 milyon TL. Yolcusu olmayan havalimanına yıllık 28 milyon lira para akıtılıyor” dedi.
Personel sayısındaki artışa da dikkat çeken Sarı, “2019’da 46 olan personel sayısı 78’e yükseltildi. Yetmedi, bir de onarım ihaleleri açılıyor. 2023’ten itibaren 5 ayrı bakım-onarım ihalesine çıkıldı, sadece 2024 yılında 6 milyon 749 bin liralık yeni ihale yapıldı” diye konuştu.
Bakanlığa çağrıda bulunan Sarı, "Bu yatırımı yaptıysanız çalıştırmak zorundasınız. 6 yıldır tek bir uçak indiremiyorsanız, bu yatırımın hesabını halka vermelisiniz" ifadelerini kullandı.

Her ile havalimanı yaptılar, uçağı unuttular


CHP Çorum Milletvekili Mehmet Tahtasız da iktidarın yatırımlarını eleştirerek, “AKP her ile üniversite açmakla övünüyordu. Sonuç ortada; eğitimin kalitesi düştü, üniversiteli işsizler ordusu büyüdü. Havalimanlarında da durum farklı değil. Bazı illere siyasi hesaplarla havalimanı yapıldı. Rize’ye deniz doldurularak, Yozgat’a eski Bakan Bekir Bozdağ’ın memleketi olduğu için havalimanı inşa edildi. Balıkesir, Gökçeada ve Uşak da aynı zihniyetin ürünüdür" dedi.


Kendi seçim bölgesi Çorum’u hatırlatan Tahtasız, "Çorum ihracatta Türkiye’nin ilk 10 ili arasında yer alıyor. Ama 30 yıldır havalimanı bekliyoruz. 1996’da temeli atıldı, 16 milyon harcandı, şimdi o temel üzerinde inekler otluyor. Bir yanda uçağı olmayan havalimanları, diğer yanda yıllardır yatırım bekleyen iller var. Bu israfın faturası yine gariban halkın cebinden çıkıyor" ifadelerini kullandı.

CHP Balıkesir Milletvekili Serkan Sarı, 6 yıldır atıl durumda bulunan Balıkesir Merkez Havalimanı’na dikkat çekmek için havalimanı önünde “Kağıttan Uçak Şenliği” düzenledi. Sarı, havalimanının hemen uçuşlara açılmasını istedi.